Nieuws
terug naar overzichtSpeeltje voor superrijken
[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=” av_uid=’av-j47qu5′]
[av_textblock size=’38’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-gtda0d’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
MAAKer ABID in
Haarlems Dagblad
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-52c6l’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
Haarlemmer ontwerpt onderzeeër van een miljoen | De creativiteit van Alexander Bannink
Hij noemt het ’een speeltje voor de superrijken’. De tweepersoons onderzeeboot die door Haarlemmer Alexander Bannink mede is ontworpen, kost dan ook niet minder dan een miljoen. Bedoeld voor lieden die alles hebben wat hun hart begeert.
Verwacht de duikboot ook niet in het Spaarne, het Grevelingenmeer of de Noordzee. Het vaartuig past beter in de mondaine wateren van de Seychellen, Curaçao, Fort Lauderdale of Monaco. Oorden waar gefortuneerden elkaar de ogen uitsteken met het grootste jacht, de extreemste wagen en blijkbaar dus ook met een eigen onderzeeër. Het Bredase bedrijf U-Boat Worx heeft hem geproduceerd, terwijl Bannink (43) mede verantwoordelijk is voor het ontwerp. En juist dat design is in de prijzen gevallen bij het uitreiken van de Red Dot Awards. ,,Die kun je vergelijken met een Oscar voor films.’’
Imponeren
Hoewel Bannink zich naar eigen zeggen geen voorstelling kan maken van de kapitalen die de doelgroep heeft te besteden, voelt hij goed aan wat populair is. Het mag allesbehalve standaard zijn en vooral niet als een gebruiksvoorwerp ogen. Het moet protserig zijn, exclusief, jaloersmakend. Aan de tekentafel schoten geen Opel, Volkswagen of Toyota door zijn hoofd, maar Bugatti, Pagani en Lamborghini. Ontworpen om te imponeren.
U-Boat Worx maakt al langer duikboten, maar dit winnende ontwerp is het eerste dat op de trailer van een auto past. Het is dus niet langer nodig om een superjacht te bezitten. Een fors formaat aanhanger volstaat. Het doet Bannink genoegen dat zijn ontwerp ook voor wetenschappelijke doeleinden kan worden ingezet, zoals voor expedities op Antarctica. Het is niet alleen maar ’voor de heb’.
De Haarlemmer begon zijn bedrijf Alexander Bannink Industrial Design (ABID) in 2003. Jarenlang was zijn appartement op negen hoog in Schalkwijk tegelijkertijd zijn werkplaats, maar vijf jaar geleden streek hij neer op het Maak-terrein in de Waarderpolder waar meer creatieve entrepreneurs hun nering hebben. Hij is ook niet langer een eenpitter, maar hij heeft een personeelslid in dienst genomen.
Aan de wanden van zijn kantoor hangen de meest futuristische ontwerpen. Alsof de bedenkers van Knight Rider, Back to the Future en The Terminator lukraak hersenspinsels bij hem hebben achtergelaten. Dat is wat Bannink het liefst doet: conceptueel ontwerpen. Oftewel vanuit niets iets maken dat de fantasie van velen te boven gaat. Innovaties waar niemand nog over heeft nagedacht. ,,Je moet eens nagaan hoeveel gadgets van de wagen van Knight Rider inmiddels werkelijkheid zijn. In plaats van een auto die praat, hebben wij tegenwoordig Siri aan boord. Het zelf rijden van een wagen vind je terug in de Tesla. Iets was destijds absurd leek, is nu normaal.’’
Grote Beurt
Met een grote grijns op zijn gezicht denkt Bannink terug aan de vier jaar dat hij als ontwerper aan het Veronica-programma De Grote Beurt meewerkte. Hij mocht helemaal losgaan in het omturnen van standaard wagens in bombastische bolides. Het televisieprogramma scoorde uitstekend op de vrijdagavond, in het ’autorijtje’ met Wegmisbruikers en Top Gear. ,,Ik werd zelfs herkend op straat. Helaas moesten we door de crisis stoppen, omdat sponsors afhaakten.’’
Blauwe Tram
Bannink kijkt in zijn werk niet alleen vooruit, maar verloochent ook het verleden niet. Zo hangt aan de muur van zijn kantoor een tekening van de Blauwe Tram, die tot en met 1961 tussen Scheveningen en Volendam reed. Hij stopte onder meer in Zandvoort, Haarlem en Amsterdam. Wie beter kijkt, ziet dat Bannink een hippe versie van het iconische vervoersmiddel heeft bedacht. ,,Omdat benzine zo goedkoop was, kwamen er bussen in plaats van de Blauwe Tram. Eeuwig zonde. Vandaag de dag zou dit nog een uitstekend alternatief voor de auto zijn.’’
Bannink ergert zich geregeld aan de achterhaalde wijze waarop het openbaar vervoer in deze regio is georganiseerd. Vanuit zijn huis in Heemstede – met de auto hoogstens twintig minuten rijden – moet hij met de bus drie keer overstappen. Om over het beperkt aantal haltes in de Waarderpolder nog maar te zwijgen. Hij zou niets liever willen dan meedenken over openbaar vervoer dat aansluit bij de wensen van de reiziger van tegenwoordig.
Daarom vond hij de milieuwedstrijd die het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland (PWN) in 2016 uitschreef ook zo interessant. Bannink bedacht een onderwaterrobot die vervuiling in rivieren registreert en tot zich neemt. Zo valt haarfijn vast te leggen welke chemische rotzooi door buurlanden in de Maas en de Rijn wordt gekieperd. Zijn idee kwam niet verder dan de tekentafel. Het produceren van een prototype kost circa twee ton. ,,Dit zijn projecten waar investeerders voor moeten worden gevonden. Ik snap heel goed dat een overheidsinstelling hier geen geld in steekt.’’
Protheses
Veel concreter is Bannink met het fabriceren van 3D-spalken, protheses en ortheses. Hij zit over zijn noviteiten onder meer met een medisch instrumentenmaker om de tafel, met Fontys Hogeschool in Eindhoven en met het Spaarne Gasthuis. ,,Het zijn producten die meer kunnen, een hogere pasvorm hebben en langer meegaan. Daar heb ik hoge verwachtingen van.’’
In contact komen met Alexander | ABID? Klik hier.
Bron: Haarlems Dagblad dinsdag 01 september 2020
Tekst: Arnold Aarts Foto’s: United Photos Paul Vreeker.
Volg onze social media kanalen Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=” av_uid=’av-cfgoy5′]
Deel dit bericht: [ssba]
[/av_textblock]
[av_hr class=’invisible’ height=’25’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-ahjz3h’]
[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=” av_uid=’av-953i65′]
[av_hr class=’invisible’ height=’150′ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-2kyl9′]
[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#ee286a’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-5ohoz1′ custom_class=” admin_preview_bg=”]
[/av_textblock]
[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#ee286a’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-3n5iod’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
Artikel dinsdag 01 september 2020 Haarlems Dagblad.
[/av_textblock]
[av_hr class=’invisible’ height=’25’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-2krhl9′]
[/av_one_third]