MAAKers handleiding

introductie

welkom bij MAAK Haarlem!
Bij MAAK Haarlem werk je samen aan een toekomst waarin innovatie en circulariteit centraal staan. Sinds 2014 bieden we een thuisbasis voor startende én groeiende bedrijven in de Waarderpolder die vernieuwende, circulaire producten of diensten ontwikkelen. Onze plek aan de Oudeweg 91-95 is dé hub waar ondernemers samenkomen, samenwerken en elkaar inspireren (met uitzondering van de 3D Makers Zone en het Bouwlab).
Het MAAK-concept is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Haarlem. Hierin leggen we de focus op circulaire innovatie, en hebben we afspraken en huisvestingsvoorwaarden vastgelegd om die visie te waarborgen. Het MAAK team zorgt niet alleen voor de faciliteiten en exploitatie van het terrein, maar ook voor een actieve programmering rondom ons gedeelde thema: innovatief en circulair ondernemen.

de MAAKershandleiding
Om alles soepel te laten verlopen, hebben we de MAAKershandleiding opgesteld. Hierin vind je alle afspraken die belangrijk zijn voor het huren van een werk- of bedrijfsruimte bij MAAK. Deze handleiding is onderdeel van de huurovereenkomst en wordt zo nu en dan bijgewerkt om te blijven aansluiten bij onze gedeelde visie. Jij, als huurder, stemt op voorhand in met eventuele aanpassingen, tenzij deze het huurgenot onevenredig aantasten. Natuurlijk vragen we je om ook collega’s en teamleden op de hoogte te brengen van deze afspraken.

het MAAK team
Het MAAK team bestaat uit gedreven vertegenwoordigers van MAAK Haarlem BV. Zij zorgen ervoor dat alles soepel loopt binnen onze community van MAAKers. Van het organiseren van inspirerende programma’s en het beheren van de huur en verhuur van ruimtes tot de communicatie, het onderhoud van het terrein en de faciliteiten – het MAAK team regelt het allemaal.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Het MAAK team staat altijd voor je klaar. Loop gerust binnen bij kantoor B-0.2 of neem contact met ons op – samen maken we er iets moois van!

Menno Bakkers
algemeen, verhuur, technisch beheer
menno@maakhaarlem.nl

Hans van Eeden
algemeen, financiën, gebouw- en terreinontwikkeling
hans@maakhaarlem.nl

Matthijs Bakker
algemeen, community, toekomstontwikkeling
matthijs@maakhaarlem.nl

Iris Meijer
social media, website en programmering
iris@maakhaarlem.nl

Brigitte Kool
programmering, verbinder
bigitte@maakhaarlem.nl

Kees Raateland
technisch beheer

Tessa Quax
administratieve ondersteuning
tessa@maakhaarlem.nl

de MAAKer en het gehuurde

het concept
De gemeente Haarlem zet zich in om de innovatieve en circulaire maakindustrie in de regio te versterken. Door kennis en expertise rondom deze thema’s te clusteren, ontstaat een unieke plek waar ideeën en samenwerkingen tot bloei komen. MAAK Haarlem faciliteert dit door kantoor- en bedrijfsruimtes te verhuren, maar alleen aan bedrijven die passen binnen het zorgvuldig opgestelde MAAK-profiel.
Niet zomaar elk bedrijf komt in aanmerking voor een plek bij MAAK. De selectiecommissie – bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente Haarlem en MAAK Haarlem – beoordeelt kandidaat-huurders op basis van het MAAK-profiel. Dit profiel is ontwikkeld om te garanderen dat MAAK ruimte biedt aan nieuwe, opkomende en economisch kansrijke bedrijven die innovatief zijn en bijdragen aan circulariteit. De juiste mix van bedrijven zorgt voor kruisbestuiving en samenwerking – een vliegwiel dat de circulaire maakindustrie in de Waarderpolder echt laat groeien.
Als kandidaat ontvang je een vragenlijst waarmee de commissie beoordeelt of jouw bedrijf aansluit bij de MAAK-visie. Bij een positief advies wordt jouw bedrijf onderdeel van de community en maakt de ingevulde vragenlijst deel uit van het huurcontract.
Eenmaal onderdeel van de MAAK community, evalueren we jaarlijks samen of je bedrijf nog steeds aansluit bij het profiel dat je eerder hebt ingediend. Als blijkt dat je daar onvoldoende op aansluit, krijg je een half jaar de tijd om dit te herstellen. Lukt dat niet, dan kan de huurovereenkomst eenzijdig worden opgezegd.
Voeg je nieuwe bedrijfsactiviteiten toe of verandert er iets in je bedrijfsvoering? Laat het ons weten! Het MAAK team denkt graag met je mee om te zorgen dat jouw plek binnen de community behouden blijft en we samen blijven bouwen aan een duurzame toekomst.

Bedrijven bij MAAK Haarlem zijn in het algemeen:

  • innovatief en creatief;
  • waarde toevoegend;
  • tech georiënteerd maar wel toepassingsgericht;
  • onderscheidend en specialistisch.

Bedrijven die zich vestigen bij MAAK Haarlem:

  • maken gebruik van gespecialiseerde ambachten;
  • maken gebruik van hoogwaardige en slimme productietechnieken (zoals professionele 3D printers, sensoring, VR/AR, robotica, nanotechnologie, computing power en big data);
  • richten zich op het gebruik, de toepassing en/of de levering van duurzame technologie;
  • leveren of maken gebruik van hoogwaardige duurzame productietechnieken (PV panelen, Renewable Energy, E-mobility, Smart City, City Farming, Solid Waste & Recycling, etc.);
  • leveren direct gespecialiseerde kennis aan bovengenoemde bedrijven;
  • leveren maatwerk producten aan derden;
  • leveren slimme producten en diensten aan derden.

Door vestiging bij MAAK Haarlem zullen de bedrijven onderdeel uitmaken van de MAAK community en zullen daarmee:

  • specialistische productietechnieken openstellen voor derden;
  • aansluiting zoeken bij kennis en ervaring van andere MAAKers;
  • afstudeer- en stage mogelijkheden bieden voor studenten in studierichtingen in de maakindustrie;
  • bereid zijn zich in te zetten voor activiteiten binnen van MAAK Haarlem.

Meer over het MAAK concept vindt je hier.
terug naar inhoud

gebruik
Als MAAKer huur je een ruimte met voorwaarden die aansluiten bij het MAAK-concept. Dit betekent dat jouw gebruik van de ruimte niet alleen moet passen binnen onze visie, maar ook binnen de geldende wet- en regelgeving, zoals het bestemmingsplan en de milieuwetgeving. Voor sommige bedrijfsactiviteiten geldt zelfs een meldingsplicht qua milieuwetgeving. Check hiervoor het Omgevingsloket voor meer informatie.
Bij MAAK draait alles om samenwerken in een inspirerende omgeving. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met je medeMAAKers. Bij de kantoorruimtes zijn geur- en geluidsoverlast niet toegestaan. Ook is het gebruik van kantoorruimtes gelimiteerd tot enkel kantoorfuncties. Winkelfuncties met een kassasysteem zijn niet toegestaan op het MAAK park.
Om ieders veiligheid te garanderen, is het vanuit brandveiligheid niet toegestaan om te overnachten op het terrein of in je eigen ruimte. Samen zorgen we ervoor dat MAAK een prettige en veilige plek blijft voor iedereen!
terug naar inhoud

onderhuur en medegebruik
Onderverhuur van jouw ruimte is niet toegestaan. Wil je jouw ruimte delen met een medegebruiker? Dat kan, maar alleen als de bedrijfsactiviteiten van die medegebruiker passen binnen het MAAK-concept. Vooraf overleg je dit altijd met het MAAK team en vraag je goedkeuring.
MAAK Haarlem BV sluit altijd maar één huurovereenkomst af per ruimte, en die wordt aangegaan met de formele huurder. Dit betekent dat jij als huurder altijd volledig verantwoordelijk blijft voor de medegebruiker(s) in jouw ruimte.
terug naar inhoud

zichtbaarheid
Zichtbare bedrijvigheid versterkt het open en innovatieve karakter van ons terrein en is belangrijk voor het MAAK-concept. Daarom is het belangrijk dat er zichtbare bedrijfsactiviteit plaatsvindt in elke ruimte. Dit betekent dat jouw ruimte niet enkel gebruikt mag worden als opslagplaats – er moet echt iets te zien en te beleven zijn. Natuurlijk passen we dit principe toe in alle redelijkheid, zodat het voor iedereen werkbaar blijft.
terug naar inhoud

openingstijden

Als MAAKer heb je 24/7 toegang tot het terrein en jouw gehuurde ruimte. Dit geeft je de vrijheid om te werken wanneer het jou uitkomt. Wel vragen we je om buiten kantoortijden extra alert te zijn op de veiligheid van het terrein. Zorg ervoor dat je het toegangshek en eventuele openstaande deuren van het terrein en de gebouwen goed sluit als je weggaat.
Let op: overnachten op het terrein of in je gehuurde ruimte is nadrukkelijk niet toegestaan
terug naar inhoud

sleutelbeheer
Elke unit wordt opgeleverd met een slot en twee sleutels. Voor calamiteiten heeft het MAAK team altijd één kopie van de sleutel in bezit. Wil je de cilinder vervangen? Dat kan, maar we vragen je om direct een nieuwe sleutel aan het MAAK team te overhandigen. Zo zorgen we samen dat toegang bij noodgevallen altijd mogelijk blijft.
terug naar inhoud

reclame en naamsaanduidingen
Bij MAAK zorgen we ervoor dat jouw bedrijf professioneel zichtbaar is, zowel naast je unit als op het algemene bord bij de ingang. Naast elke unit of toegangsdeur plaatsen we een naamsaanduiding met jouw bedrijfsnaam en maximaal drie pictogrammen die je bedrijfsactiviteiten kenmerken. Je kiest deze pictogrammen zelf bij aanvang van de huur in overleg met het MAAK team. De thema’s en pictogrammen vind je hier op onze website. Het MAAK team regelt zowel de bordjes als je vermelding op het algemene bord. De kosten hiervoor staan in je huurovereenkomst en worden na aflevering en montage doorberekend.

Reclame-uitingen op je gehuurde ruimte
Wil je jouw bedrijfslogo plaatsen op de buitenzijde van je unit of kantoor? Dat kan, maar alleen volgens de uniforme richtlijnen:

Kantoren (A en B): Witte of matte folie op de onderste helft van het onderste raam aan de Oudeweg-zijde.
Bedrijfsunits (C en E): Witte letters op de deur, gespoten (mallen te bestellen bij Snijmeesters / C-0.5).
Bedrijfsunits (F): Losse letters/logo’s, maximaal 4 meter breed en 50 cm hoog, gecentreerd op het bovenpaneel van de overheaddeur (binnen het betonkader).
Vernieuwde bedrijfsunits (F): Losse letters en/of logo’s in grijs (RAL7016) binnen het daarvoor bestemde vierkant.
Tijdelijke bebouwing op kavels: Maximaal 1800×900 mm, gespoten, geplakte of losse letters/logo’s (geen bord of doek).

Andere vormen van naamsaanduiding of reclame-uitingen zijn niet toegestaan. Affiches of posters op ramen, deuren of wanden zijn niet toegestaan. Heb je behoefte aan tijdelijke affichering? Overleg dit dan met het MAAK team – samen vinden we een passende plek. Bij vertrek moet alle reclame worden verwijderd en eventuele schade aan de gevel hersteld.
Voor alle naamsvermeldingen en gevelreclame is toestemming van het MAAK team nodig. Stuur je voorstel naar Hans (hans@maakhaarlem.nl), zodat we kunnen checken of het aan de richtlijnen voldoet.
terug naar inhoud

vestigingsadres, post en pakketjes
Als MAAKer kun je jouw bedrijf inschrijven op het adres van MAAK Haarlem: Oudeweg 91-95, 2031 CC Haarlem, aangevuld met je unitnummer. Dit maakt postverwerking eenvoudig en overzichtelijk. Alle binnenkomende post wordt verdeeld over de postvakjes, die je kunt vinden tegenover de entreedeur van de kantoren B.
Let op: Het MAAK team verdeelt de post zorgvuldig, maar is niet verantwoordelijk voor beschadigde of zoekgeraakte brieven of poststukken. Zorg ervoor dat je altijd je bedrijfsnaam en je unitnummer vermeldt bij het opgeven van je postadres. Dit voorkomt misverstanden en zoekgeraakte post.
terug naar inhoud

gemeenschappelijke ruimtes
De gemeenschappelijke ruimtes bij MAAK zijn er voor iedereen en omvatten alle ruimtes die niet door een MAAKer expliciet worden gehuurd. Denk hierbij aan gangen, trappenhuizen, sanitaire ruimtes, de MAAK arena en het gemeenschappelijke buitenterrein. Om deze ruimtes veilig en prettig te houden voor alle gebruikers, gelden er een aantal duidelijke regels.
Zo is het niet toegestaan om goederen, emballage, meubilair, plantenbakken, sportartikelen of andere materialen in gemeenschappelijke ruimtes te plaatsen, zelfs niet tijdelijk.
Vlaggen, uithangborden of andere attributen mogen alleen worden geplaatst met schriftelijke toestemming van het MAAK team.
Goederen of materialen die zonder toestemming in gemeenschappelijke ruimtes worden geplaatst, moeten na de eerste melding direct worden verwijderd. Gebeurt dit niet, dan worden de items door het MAAK team weggehaald. De kosten hiervan worden doorbelast aan de huurder. Eventuele schade door verwijdering komt voor rekening van de huurder; de verhuurder is hiervoor niet aansprakelijk.
Alle bewegwijzering en naamsaanduiding in de gemeenschappelijke ruimtes, zowel binnen als buiten, wordt verzorgd door het MAAK team. Dit gebeurt op een uniforme en eenduidige manier. Als een wijziging in naamsaanduiding nodig is, kunnen de kosten hiervan worden doorbelast aan de desbetreffende MAAKer.
terug naar inhoud

keukens en pantry’s
De keukens en pantry’s bij MAAK zijn voor algemeen gebruik. Om deze ruimtes prettig te houden voor iedereen, vragen we je om ze na gebruik altijd netjes op te ruimen en schoon achter te laten.
Wil je een huishoudelijk apparaat, zoals een koffiezetapparaat of magnetron, in een van de keukens of pantry’s plaatsen? Dat kan, maar alleen na goedkeuring van het MAAK team en als het apparaat voorzien is van een sticker met de naam van de eigenaar.Apparaten zonder goedkeuring of sticker worden verwijderd.
terug naar inhoud

huisdieren
Om het voor iedereen aangenaam te houden, zijn huisdieren niet toegestaan in de de gehuurde ruimtes en in de gemeenschappelijke ruimtes zoals gangen, toiletten en keukens.
Buiten zijn honden welkom, mits ze kort aangelijnd zijn, ze altijd worden vergezeld door hun eigenaar en ze buiten het terrein worden uitgelaten. Als hondenbezitter ben je zelf verantwoordelijk voor het opruimen van hondenpoep op het terrein. We vragen je ook om je eigen bezoekers hierop aan te spreken als dat nodig is.
terug naar inhoud

roken
Bij MAAK geldt een rookverbod in alle gehuurde en gemeenschappelijke ruimtes. Roken is toegestaan op het buitenterrein. Daar zijn asbakken geplaatst, zodat je je sigarettenpeuken netjes kunt weggooien. Zorg ervoor dat peuken altijd in de asbakken worden gedeponeerd. Zo houden we het terrein schoon en fijn voor iedereen!
terug naar inhoud

elektra
Het aanleggen, gebruiken en onderhouden van elektrische installaties in je gehuurde ruimte vraagt om zorgvuldigheid. Bij MAAK zorgen we samen voor een veilige werkomgeving. Daarom hebben we een paar duidelijke regels en tips opgesteld voor het gebruik en onderhoud van elektrische installaties.
In de bedrijfsruimten vind je op diverse plekken groepenkasten. Deze worden beheerd en onderhouden door een erkende elektraspecialist van MAAk Haarlem. Het onderhoud en beheer van de elektrische installatie achter de groepenkast valt onder jouw verantwoordelijkheid als huurder.
Zelf een E-installatie aanleggen? Laat dit altijd uitvoeren door een erkende installateur, óf laat je werk na afloop controleren door een specialist. Op het MAAK park werken we samen met Vriend Elektrotechniek, maar je mag ook je eigen specialist inschakelen.

Werken met elektriciteit brengt risico’s met zich mee. Elektriciteit is onzichtbaar, maar des te meer voelbaar. Om deze risico’s te beperken, volgen we de wettelijke norm NEN 3140. Hieronder vind je een aantal belangrijke tips:

  • Geen aanraking met stroomvoerende delen: Zorg dat medewerkers en bezoekers niet in aanraking kunnen komen met snoeren, stekkers of andere spanningsvoerende delen.
  • Afscherming en waarschuwingssignalen: Beperk aanrakingsgevaar met goede afscherming en duidelijke borden of signalen.
  • Let op warmte: Schakelaars, stekkers en verdeelcontacten die warm aanvoelen, kunnen overbelast zijn of slecht contact maken. Laat deze tijdig vervangen.
  • Geen doorlussen van verlengsnoeren: Dit is verboden en gevaarlijk.
  • Veilige plaatsing van snoeren: Verlengsnoeren en contactdozen mogen niet op de grond liggen om struikelgevaar en risico bij lekkages te voorkomen.
  • Controleer snoeren en stekkers: Gebruik alleen onbeschadigde kabels en stekkers.
  • Goedgekeurd gereedschap: Zorg dat je gereedschap is voorzien van een keuringssticker (NEN 3140).

Vraag bij twijfel altijd advies aan een erkende elektraspecialist of een bevoegd persoon. Geeft een machine of elektrisch apparaat een storing aan? Controleer of het apparaat op de juiste wijze gezekerd is. Reparaties en aanleg mogen alleen worden uitgevoerd door bevoegd personeel.

Tekst toevoegen over afzekering, bemetering, storingen

terug naar inhoud

internet
Alle ruimtes bij MAAK zijn voorzien van een vaste internetaansluiting, zodat je altijd snel en betrouwbaar online kunt werken. Internet is standaard inbegrepen in je huur en wordt volledig verzorgd door BlackGATE. Bij BlackGATE kun je een (wifi)router aanschaffen als je een eigen netwerk wilt opzetten. Heb je vragen of ervaar je een storing? Neem dan rechtstreeks contact op met BlackGATE via 088 000 6000.
Als MAAKer ben je zelf verantwoordelijk voor alle inhoud die je verspreidt, opent of bekijkt via de internetdienst. De verhuurder en/of dienstverlener kan nooit verantwoordelijk worden gehouden voor jouw activiteiten online.
Storingen zijn natuurlijk vervelend, maar de verhuurder en/of dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die ontstaat door een storing in het internetnetwerk.
terug naar inhoud

verwarming en koeling
De meeste ruimtes op het MAAK park worden centraal verwarmd. Voor deze verwarming betaal je op dit moment een vaste bijdrage, maar in de toekomst gaat dit veranderen naar een gebruiksafhankelijke bijdrage. Hoe dit er precies uit komt te zien, wordt later bekendgemaakt.
Als innovatief en circulair bedrijfsterrein verwachten we van MAAKers dat zij bewust en zuinig omgaan met energie. Het MAAK team houdt hier toezicht op en zal MAAKers aanspreken bij onnodig energieverbruik of warmteverlies.
Om energieverspilling te voorkomen, is het gebruik van airco-units en/of elektrische verwarming in principe niet toegestaan. Heb je problemen met de verwarming of koeling van je ruimte? Neem contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken naar een passende en duurzame oplossing.
terug naar inhoud

zonwering
De meeste kantoorruimtes beschikken over buitenzonwering in de vorm markiezen. Deze kunnen naar eigen wens gebruikt worden, maar moeten altijd ’s avonds en voor het weekend (i.v.m. storm, regen e.d.) weer worden opgehaald.
terug naar inhoud

brandbeveiliging
Bij MAAK staat veiligheid altijd voorop. Daarom zijn alle MAAKers verplicht om te voldoen aan de eisen en voorschriften van de brandweer. Volg altijd de aanwijzingen van de brandweer op en werk actief mee aan ontruimingsoefeningen.
Om het risico op brand te beperken, gelden de volgende regels:

  • Geen vluchtige of brandgevaarlijke stoffen: Het is niet toegestaan om deze in je gehuurde ruimte op te slaan.
  • Zorg voor een veilige elektrische installatie: Controleer regelmatig of je elektrische installatie in orde is en voldoet aan de geldende normen.
  • Toegankelijkheid brandveiligheidsvoorzieningen: Brandblusmiddelen, brandmelders en vluchtwegen moeten altijd goed bereikbaar en vrij van obstakels zijn.
  • Geen stalling van voertuigen: Het is verboden om auto’s, motoren en/of bromfietsen in je ruimte te stallen.
  • Geen afvalverbranding: Het verbranden van bedrijfsafval is niet toegestaan en valt onder de milieuwetgeving.
  • Geen open vuur en brandbare objecten: Open vuur is op het terrein niet toegestaan. Plaats ook geen brandbare objecten, zoals afvalcontainers, tegen gevels vanwege brandveiligheid.

terug naar inhoud

verzekeringen
Alle MAAKers dienen zelf voor eigen kosten de volgende verzekeringen af te sluiten:

  • een inventaris/goederen/inbraakrisico verzekering (naar eigen wens);
  • een huurdersbelangverzekering (naar eigen wens);
  • een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven (verplicht!).

terug naar inhoud

wijzigingen in of aan het gehuurde
Als MAAKer kun je wijzigingen aanbrengen in je gehuurde ruimte, maar daar zijn wel duidelijke afspraken voor. Het gaat immers om eigendommen van de verhuurder. Om alles soepel en volgens de regels te laten verlopen, moet je vooraf altijd schriftelijke toestemming vragen aan het MAAK team.

Je hebt toestemming nodig voor elke wijziging of aanvulling aan:

  • Technische installaties, zoals rookmelders, energiezuilen, ruimte-thermostaten, of luchtbehandelingssystemen.
  • Plafonds, buitengevels, huurde-scheidende wanden of andere constructies.
  • De bestemming van de ruimte (bijvoorbeeld als de functie verandert).
  • Het aantal bruikbare/verhuurbare m² (zoals het plaatsen van tussenvloeren).
  • De brandmeldcentrale, ontruimingsinstallatie of vluchtwegen.
  • Alle verbouwingen aan de buitengevel of het dak.

Belangrijk: Alle wijzigingen moeten voldoen aan de eisen van nutsbedrijven, gemeentelijke en andere overheidsinstellingen. De werkzaamheden mogen uitsluitend worden uitgevoerd door een aannemer of installateur die is aangewezen of goedgekeurd door het MAAK team.

Voordat je start met de verbouwing, stuur je een verzoek naar beheer@maakhaarlem.nl. Lever hierbij de volgende stukken aan:

  • Tekeningen: Overzicht van de oude en de nieuwe situatie.
  • Werkplan: Beschrijf hoe je eventuele overlast voor andere huurders beperkt.
  • Overzicht aannemers/installateurs: Geef aan wie er aan het werk gaat.
  • Planning: Wanneer starten en eindigen de werkzaamheden?

Pas na schriftelijke toestemming mag je beginnen met de werkzaamheden.

Als je vertrekt, moet je de ruimte weer in de oorspronkelijke staat terugbrengen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen met het MAAK team. De kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Check hiervoor ook je huurovereenkomst.
terug naar inhoud

facturatie
Rond de 15e van elke maand ontvang je een huurfactuur via e-mail. Deze factuur is voor de huur van de aankomende maand en moet vóór de 1e van de maand betaald zijn. Zorg dat we het juiste e-mailadres gebruiken om de facturen naar toe te sturen. Geef wijzigingen door via financieel@maakhaarlem.nl.
De facturen worden automatisch verstuurd. Dit betekent dat de e-mails soms in je spam-box kunnen belanden. Controleer dit regelmatig en markeer de mail als veilig. In de e-mail vind je de factuur als PDF bestand in de bijlage.
Voor waarborgsommen sturen we géén facturen. Je maakt deze zelf over naar:
NL14 RABO 0157 1554 20 t.n.v. MAAK Haarlem BV
Vermeld hierbij duidelijk “waarborgsom” en je unitnummer. Na ontvangst krijg je een bevestiging per e-mail.
terug naar inhoud

huurdersevaluaties
Elk jaar plannen we een evaluatiegesprek met iedere MAAKer. Tijdens dit gesprek kijken we samen hoe jouw bedrijfsactiviteiten zich verhouden tot het MAAK concept en de oorspronkelijke intake. Dit helpt ons om ervoor te zorgen dat jouw onderneming en de visie van MAAK hand in hand blijven gaan.
Daarnaast kunnen we  natuurlijk ook praktische zaken bespreken, zoals vragen of opmerkingen over je gehuurde ruimte of andere faciliteiten.
Dit gesprek is ook een moment om je feedback te delen of ideeën te bespreken. Zo blijven we samen bouwen aan een  innovatieve en circulaire community!
terug naar inhoud

storingen en beheer

Bij MAAK zorgen we ervoor dat storingen snel en efficiënt worden opgelost. Afhankelijk van de situatie zijn er twee manieren om een storing te melden:
Heb je te maken met een acute storing, zoals een stroomstoring of een ernstige lekkage? Bel dan direct het noodnummer van het MAAK team: 085 047 80 48
Voor niet-acute storingen stuur je een e-mail naar: beheer@maakhaarlem.nl. Geef hierbij zoveel mogelijk details, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen. Vermeld bijvoorbeeld:

  • Een duidelijke beschrijving van het probleem.
  • Foto’s van de storing (als dat mogelijk is).
  • De contactgegevens van een persoon waarmee we een afspraak kunnen inplannen.

De storing wordt vervolgens binnen een redelijke termijn opgelost.
terug naar inhoud

MAAK activiteiten en communicatie

website
De website van MAAK Haarlem geeft een totaal overzicht van het MAAK concept met alle MAAKers en hun producten, alle activiteiten, events en nieuwsberichten en faciliteiten en beschikbare ruimtes op het terrein. Het is daarom van belang dat een nieuwe MAAKer direct na de officiële acceptatie als ‘MAAKer’ alle informatie aanlevert voor de eigen MAAKers-pagina en het overzicht eigen producten, projecten en/of diensten voor de pagina geMAAKt expo. Deze informatie moet binnen 1 maand na ingang van de huurovereenkomst worden afgestemd met Iris van het MAAK team (iris@maakhaarlem.nl). Regelmatige updates is van belang voor het actueel houden van de website.
terug naar inhoud

social media
MAAK gebruikt een aantal social media kanalen waarmee informatie over MAAK en de MAAKers wordt gedeeld, namelijk: LinkedIn, Instagram, Facebook, en YouTube en een nieuwsbrief. Nieuwsberichten komen ook op onze website te staan. Alle media hebben een groot en specifiek eigen bereik. Leuke verhalen, nieuwe producten en interessante feiten kunnen gedeeld worden met Iris van het MAAK team (iris@maakhaarlem.nl). Zij zorgt vervolgens voor communicatie via de diverse kanalen. Als MAAKers zelf berichten plaatsen via de eigen kanalen wordt ‘taggen’ van MAAK gewaardeerd. MAAK kan de berichten dan overnemen en zorgen voor vergroting van het gezamenlijke bereik.
terug naar inhoud

externe nieuwsbrief
Elk kwartaal wordt de externe nieuwsbrief verstuurd. Dit om geïnteresseerde van het MAAK concept goed om de hoogte te houden en te informeren. MAAKers ontvangen deze ook. Via de website kunnen mensen zich hiervoor inschrijven en de verstuurde nieuwsbrieven zijn hier ook op te vinden.
terug naar inhoud

whatsapp community
Voor interne communicatie bij MAAK wordt een WhatsApp Community gebruikt. Je kunt je hier aanmelden. De Community heeft een algemeen kanaal waarin alleen MAAK berichten kan uitsturen. Dit zijn bericht met algemeen belang. Binnen de Community zijn er 3 groepen: MAAKers, MAAK Activiteiten en MAAK park. Hierin kunnen MAAKers ook berichten plaatsen. Als je iets wilt mededelen of vragen aan de Community gebruik dan, afhankelijk van het onderwerp, één van deze groepen. Gebruik het gerust maar houd de communicatie zakelijk en to the point. Zorg ervoor dat je in alle 3 de groepen van de Community zit. Zo houden we iedereen snel en direct op de hoogte van belangrijke zaken die bij MAAK spelen.
terug naar inhoud

MAAK agenda en programmering
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

borrel
Meerdere malen per jaar organiseert MAAK een huurdersborrel; de MAAK borrel. Alle MAAKers en medewerkers zijn dan vanaf 17:00 uur welkom voor een hapje en een drankje. De organisatie wordt wisselend verzorgt door de MAAKers van een specifiek blok (A, B C etc.). Hiervoor wordt aan het begin van het jaar een schema gepubliceerd. MAAK verzorgt de consumpties, en de organisator een hapje en eventueel een presentatie, spreker of iets anders extra’s. Een mooie gelegenheid om te netwerken en om elkaar op de hoogte te houden van je werkzaamheden, producten, projecten e.d.
terug naar inhoud

C the Future
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

Week van de Circulaire Economie
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

C-district
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

netwerkpartners
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

evenement organiseren
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

rondleidingen
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

het MAAK park en de faciliteiten

SMAAK
Op het MAAK park is het koffie- en lunchcafé SMAAK gevestigd. SMAAK is onderdeel van Stichting Lotus College dat richt zich op jongeren met een verstandelijke beperking in de leeftijd 18-30 jaar. Het Lotus College verzorgt een horeca ontwikkelingstraject waarbij de jongere kan kiezen uit twee richtingen: werken in de keuken of werken in de bediening. Het betreft een ontwikkelingstraject dat kan worden afgesloten met het door de branche erkende SVH horeca certificaat. De studenten vergroten hiermee hun zelfredzaamheid en kans op een echte baan.
SMAAK beschikt over ongeveer 25 zitplaatsen, en heeft bij mooi weer een heerlijk terras op het zonnige en groene binnenterrein van MAAK. Het is een heerlijke plek om even uit je eigen werkomgeving te stappen. Drink een goeie kop koffie met een klant of collega, geniet van een heerlijk vers gemaakte soep, salade of sandwich of strijk even rustig neer met je laptop. En natuurlijk is SMAAK de aangewezen plek voor een vrijdagmiddag borrel en af en toe een barbecue. Daarnaast worden er ook smakelijke dagmaaltijden klaargemaakt, zie hiervoor de website van SMAAK. SMAAK is geopend van maandag t/m vrijdag van 09:00 – 17:00 uur (lunch tot 15:00 uur). Voor meer informatie zie: www.smaakhaarlem.nl
terug naar inhoud

MAAK arena
Vergaderen, debatteren, brainstormen, trainingen, workshops houden of presentaties geven? Dit kan in de MAAK arena. De ruimte is geschikt voor een meeting met een vergadertafel voor 12 personen, als debat arena met tribune voor maximaal 30 personen of in presentatieopstelling tot maximaal 40 personen. Faciliteiten als wifi, beamer, geluidsinstallatie en flipover zijn gratis inbegrepen. Catering kan worden verzorgd in overleg met SMAAK.
De arena wordt regelmatig extern verhuurd maar de MAAKers kunnen de arena altijd gebruiken als deze niet bezet of geboekt is. Na gebruik dient de arena dan wel altijd netjes achter gelaten te worden. Voor een vergadering o.i.d. kun je voor de zekerheid de arena ook per uur reserveren. MAAKers krijgen bij reservering 50% korting op huurprijs van de arena. Gebruik tijdens het boeken de kortingscode: ArenaMAAKers50%. Reservering, catering en facturatie verloopt via SMAAK. Meer informatie zie je op de website.
MAAKers kunnen, in overleg, een eigen bijdrage leveren aan de inrichting van de MAAK arena. MAAK zorgt voor een zichtbare omschrijving van de MAAKer en het product ter informatie voor bezoekers van de MAAK arena. Als je hiervoor een idee hebt, laat het weten aan het MAAK team.
terug naar inhoud

3D Makers Zone en Bouwlab
Op het MAAK park bevindt zich de 3D Makers Zone, een Smart Industry Fieldlab waarin bedrijven, onderwijs en overheden samenwerken op het gebied van industrieel 3D printing en andere innovatieve en slimme oplossingen. Bij de 3D Makers Zone vinden regelmatig events plaats waaronder Makathons en co-creatie sessies. Een tweede Fieldlab betreft het Bouwlab R&Do. Dit is een proeftuin om laagdrempelig en zonder spelregels direct aan de slag te gaan met de nieuwste technologie voor verdere digitalisering en industrialisering van de complete bouwketen.
terug naar inhoud

toegang tot terrein
Het terrein heeft twee toegangshekken. Eén voor voetgangers en fietsers aan de Oudeweg (nr. 93) en één voor auto’s aan Ir. Lelyweg (nr. 11). MAAKers kunnen een mobiel telefoonnummer opgeven bij Menno van het MAAK team (menno@maakhaarlem.nl) waarmee het toegangshek van het MAAK park aan de Ir. Lelyweg geopend kan worden buiten kantoortijden. Met de mobiele telefoon van het opgegeven telefoonnummer kan +337000034557110 gebeld worden. Het hek opent en de verbinding wordt daarna automatisch verbroken. Er worden geen gesprekskosten gerekend. Het hek sluit zelf automatisch na enkele minuten.
Voor het fietshek aan de Oudeweg ontvangt elke huurder een sleutel. MAAKers zullen er op toe te zien dat dit hek vóór 08.00 uur, na 17.00 uur en in het weekend gesloten wordt.
terug naar inhoud

bewegwijzering
De in- en uitpandige bewegwijzering / naam aanduiding van de gemeenschappelijke ruimtes zal uitsluitend worden verzorgd door het MAAK team. Dit zal op een éénduidige manier geschieden.
terug naar inhoud

beveiliging
Op het terrein zijn enkele actieve camera’s aanwezig welke de entreehekken, het vuildepot en de toegang tot de toiletunit bij de F -units 24/7 monitoren. De gebouwen hebben geen alarminstallatie. Het is van belang dat MAAKers er op toezien dat de hekwerken van het terrein en toegangsdeuren tot de gebouwen buiten kantoortijden afgesloten zijn. Aanvullend rijdt Alpha Security ’s nachts periodiek een ronde langs en op het terrein. Dit gebeurt in het kader van collectieve beveiliging van de Waarderpolder. De aanwezigheid van een eigen beveiliginstallatie in de unit van een MAAKer moet altijd bekend zijn bij het MAAK team.
terug naar inhoud

AED, BHV en calamiteiten
Op het terrein, op de hoek van de 3D Makers Zone tegenover unit C-0.5 is een AED aanwezig. MAAK stelt het op prijs als MAAKers met een BHV-certificaat dat bij ons aangeven. Jaarlijks organiseert MAAK Haarlem een (update) BHV cursus. Als je hieraan wilt deelnemen laat het weten aan Tessa van het MAAK team (tessa@maakhaarlem.nl). Hoe meer BHV-ers op het terrein hoe veiliger de werkomgeving is.
De verzamelplek bij calamiteiten is bij het hek van het MAAK park aan de Ir. Lelyweg.

Tekst Appgroep.

terug naar inhoud

parkeren en stalling voertuigen
Het parkeerterrein bij MAAK is uitsluitend bestemd voor MAAKers en bezoekers. Er mag uitsluitend in de gemarkeerde parkeervakken geparkeerd worden. Dit geldt ook voor motorfietsen. Laden en lossen is toegestaan voor de eigen ruimte en entrees. Direct na het laden en / of lossen parkeer je de auto weer in de daarvoor bestemde parkeervakken. Eigenaren van geparkeerde auto’s dienen altijd op het terrein aanwezig te zijn. Hiermee is stalling van voertuigen dus niet toegestaan. Indien een stallingsplaats gewenst is kunnen MAAKers een stallingsplaats huren (indien beschikbaar). Hier kan één voertuig of aanhanger ten behoeve van de bedrijfsvoering van de huurder gestald worden. Neem hierover contact op met Menno van het MAAK team (menno@maakhaarlem.nl)
Er zijn vier elektrische oplaadpunten beschikbaar. Hier mag alleen ten behoeve van opladen geparkeerd worden. Zodra de accu volledig is opgeladen dient de auto te worden verplaats naar een reguliere parkeerplaats. Zo komt de oplader beschikbaar voor een ander.
Het parkeren en stallen van voertuigen is ten alle tijden op eigen risico.
terug naar inhoud

stalling van fietsen en bromfietsen
Fietsen en brommers stal je in/aan de daarvoor bestemde fietsenrekken of fietsbeugels op diverse plekken op het terrein. Het parkeren van fietsen etc. op het terrein is ten alle tijden op eigen risico. Weesfietsen zullen periodiek worden verwijderd.
terug naar inhoud

MAAK aanhanger
MAAK beschikt over een één-assige aanhanger voor klein rijbewijs. MAAKers kunnen deze kosteloos gebruiken. De sleutel kan worden opgehaald bij SMAAK. Bij afgifte van de sleutel tekent de gebruiker voor een ‘fair use’ gebruik van de aanhanger. Meldt schades en gebreken direct zodat iedereen veilig gebruik kan maken van de aanhanger.
terug naar inhoud

MAAK fietsen
Wil je even snel met de fiets naar een afspraak, iets ophalen o.i.d. pak dan niet de auto, maar leen dan een van de MAAK fietsen. Deze vind je bij de kantoren A. Er is een elektrische fiets beschikbaar. Deze laadt via de standaard op zodra deze in contact is met de speciale tegel van Tiler. Als je je emailadres aan doorgeeft aan Tessa van het MAAK team (tessa@maakhaarlem.nl) ontvang je informatie over de app waarmee je de fiets kunt ontgrendelen. Bij het terugplaatsen van de fiets is het belangrijk dat je de standaard van de fiets correct op de tegel plaatst. Bij correcte plaatsing gaat het lampje blauw oplichten. Als je je vervolgens weer afmeldt via de app is de fiets weer (opgeladen) beschikbaar voor een ander.
Er is ook nog een ‘gewone’ fiets beschikbaar. De sleutel van de MAAK fiets kan worden geleend bij SMAAK.
terug naar inhoud

tuin en bos
Op het binnenterrein aan de voorzijde van MAAK bevindt zich een klimaattuin. Deze tuin is aangelegd met hulp van de MAAKers en de organisatie ClimateMatters. De tuin heeft een duidelijke functie.
Het zorgt voor buffering van hemelwater in de gebouwde omgeving, heeft een afkoelend effect in strijd tegen hittestress, versterkt de biodiversiteit ten behoeve van insecten (bijen), vlinders en vogels en zuivering van lucht door fijnstofopname. Maar een groene omgeving zorgt ook voor productieve en gezonde mensen! Een speciale samenstelling van plantensoorten zorgt voor een optimale werking ten aanzien van deze kenmerken.
Aan de achterzijde van het terrein zijn 21 bomen geplant welke zullen uitgroeien tot een heus micro-bos. De bomen zijn door diverse bedrijven en instanties gedoneerd. Het bos is aangevuld met struiken en bloemen waardoor deze dezelfde functies heeft als de klimaattuin.
Juist op bedrijventerreinen is kwalitatief groen schaars. Het MAAK park heeft met de tuin en het bos fijne plekken om ook even te ontspannen. Daarom zijn wij zuinig op de tuin en het bos en waarderen wij zorg en medewerking in de instandhouding.
Heb je interesse om ook een boom te doneren, laat het weten aan het MAAK team.
terug naar inhoud

pizza oven
In het MAAK bos is een Pizzaoven van klei aanwezig. Deze is door de MAAKers gemaakt samen met Kleigoed Ovens. Alle MAAKers kunnen gebruik maken van deze oven. Een gebruikshandleiding en gebruiksvoorschriften vind je bij de oven. Ter behoud van de oven: houd je aan de voorschriften en laat hem netjes achter na gebruik.
terug naar inhoud

kas en tent
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

sportfaciliteiten
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

experimenten en innovaties
Op het MAAK park is ruimte voor experimenten die de innovatiekracht van de MAAKers en het terrein als kraamkamer voor nieuwe innovaties versterken. Experimenten die passen binnen het MAAK concept en die een bepaald ruimtelijk gebruik verlangen kunnen met het MAAK team worden besproken.
terug naar inhoud

tijdelijke open werkplaatsen
Op het terrein zijn plaatsen beschikbaar voor tijdelijke bouw- en assemblage projecten in de open lucht. De plaatsen zijn tijdelijk (maximaal 6 maanden) en kunnen tegen een wekelijkse vergoeding worden gereserveerd. Voor meer informatie neem contact op met Menno van het MAAK team (menno@maakhaarlem.nl).
terug naar inhoud

afval
Klein:
Op het terrein is een vuildepot aanwezig. Hier is voor MAAKers een restafvalcontainer en een papier- en kartoncontainer aanwezig. Beide containers zijn slechts bedoeld voor klein dagelijks gebruik. Gooi geen afval in of naast de containers indien deze vol zijn. Wacht dan tot de volgende leging. Kartonnen dozen moeten altijd klein en plat worden gemaakt.
Groot:
Wanneer MAAKers grof vuil en/of grote hoeveelheden afval heeft, bijvoorbeeld tijdens inhuizingen, verbouwingen, levering nieuwe apparatuur enzovoorts, dient dit door de MAAKer zelf apart te worden afgevoerd. Ook voor het afvoeren van pallets dient de MAAKer zelf zorg te dragen.
Buiten:
Het is niet toegestaan huisvuil buiten het gehuurde te zetten. In geval van overlast of ernstige vervuiling zal het huisvuil dat buiten het gehuurde wordt gezet, door de schoonmaakdienst worden verwijderd voor rekening van de MAAKer komen.
Bedrijfsafval:
Bedrijfsafval dienen MAAKers zelf en op eigen kosten te regelen. Hiervoor biedt verhuurder ruimte voor een eigen bedrijfsafvalcontainer op het vuildepot. Deze mogen niet elders op het terrein en/of voor de eigen ruimte geplaatst worden. Neem hiervoor even contact op met Menno van het MAAK team (menno@maakhaarlem.nl)
MAAK Haarlem zal als haar missie blijvend onderzoeken of afvalstromen collectief beperkt, hergebruik en/of gescheiden kunnen worden.
terug naar inhoud

MAAKer events / feestjes
Nieuwe tekst
terug naar inhoud

extra opslagruimte in containers
MAAK Haarlem biedt MAAKers extra opslagruimte. Voor opslag ten behoeve van de eigen bedrijfsactiviteit kan een zeecontainer op het terrein gehuurd worden. Hierover kun je contact opnemen met Menno van het MAAK team (menno@maakhaarlem.nl)
terug naar inhoud