12|02|2019

Interviewserie: Alexander Bannink | ABID

MAAK interviewserie:
Alexander Bannink | ABID

Iets bijzonders maken wat omarmd wordt door de bewoners: misschien weer een tram in Haarlem? Ik heb hier nog een prachtig concept voor klaarliggen.”

Alexander Bannink is woonachtig in Haarlem met zijn vriendin Linda en dochter Vayèn (2). Nadat hij in Den Haag de opleiding Industrieel Product Ontwerper in 2002 afrondde richtte hij ABID| Alexander Bannink Industrial Design op. Sinds 2014 is hij als een van de eerste MAAKers op het MAAK Haarlem terrein gekomen.

Glimlach
Alexander heeft een grote glimlach op zijn gezicht, want als hij over zijn werk praat dan doet hij dat met veel passie. Hij is met een aantal mooie projecten bezig. Ook een aantal waar hij nog niet teveel over kan zeggen; hoe je bijvoorbeeld in de toekomst je pakket kunt laten bezorgen, of de Sarco, een euthanasie-apparaat, dat al veel losmaakt bij mensen, maar ook de 5-assige 3D-printer. “Deze printer, die ik samen met MAAKer Jan Schuurmans van DOTX heb ontworpen en gebouwd, gaat straks hele mooie en belangrijke producten maken op het gebied van auto-industrie, ruimtevaart en de zorgindustrie. Bijvoorbeeld voor in de zorg kan deze printer straks medisch printen, denk hierbij aan ortheses, spalken en andere hulpmiddelen. Niet alleen kunnen we deze producten snel maken, maar ook veel lichter, op maat, goedkoper en zij hebben een langere levensduur.”

Gastdocent
Als ondernemer runt Alexander niet alleen zijn bedrijf, maar hij is ook nog eens één keer in de week gastdocent op de Zuyd Hogeschool, locatie Heerlen. Sinds 2013 geeft hij les bij de opleidingen: Werktuigbouwkunde en Technologie in de Zorg. Hij geeft les in creativiteit, design en 3D. Hij heeft al ruim 360 mensen leren handtekenen en 320 mensen leren 3D-printen. Met kleine groepenontwerpt hij ook auto’s. “In 2010 hebben wij met een groep van zes leerlingen (vier meiden en twee jongens) meegedaan aan de Shell Eco-marathon. Wij hebben een auto ontworpen die van Amsterdam naar Milaan op 1 liter waterstof rijdt. Hiervoor hebben wij de Design Prijs van de Eco-marathon gewonnen, deze werd in 2011 uitgereikt op de autoRAI.”

Mooie klanten
ABID heeft al mogen werken voor een aantal mooie klanten: Masterfoods, Tata Steel, Infiniti, Mercedes Benz en meer. Een grote klant was Veronica. Hij werd in februari 2005 gebeld om op auditie te komen. Zijn auto-ontwerptekeningenwaren gespot op het platform ‘Designers Space’. Hij had één dag de tijd om een Suzuki Swift in het thema ‘Parijs’ te customizen. Hij werd hiervoor uit meerdere ontwerpers gekozen om de auto’s te gaan ‘pimpen’ in het televisieprogramma ‘De Grote Beurt’ van Veronica. “Het was ontzettend hard werken, we draaiden wel 120 uur per week. Ik heb aan 89 uitzendingen meegedaan en heb 135 auto’s in een nieuw jasje gestoken. Toen de crisis kwam stopten de sponsorcontracten en uiteindelijk ook het programma. Het was tijd om me te gaan richten op andere mooie opdrachten. Maar vervoersmiddelen ontwerpen: dat blijft mijn passie!”

Team
Jim Rothweiler (Junior ingenieur bij ABID) is op dit moment bezig met het ontwikkelen van een concept voor de elektronica van een voertuig, dat goederen en mensen op afstand kan vervoeren. Een AGV: Automatic Guided Vehicle. “Het zou toch fantastisch zijn als er straks betere, efficiëntere en milieuvriendelijke oplossingen zijn om mensen en goederen de stad in te krijgen? Wij zijn dus bezig om dit concept gebruiksklaar te maken.”

Ideeën
Alexander barst van de ideeën. Hij is een slimme, bescheiden, creatieve en enthousiaste ondernemer. Hij staat voor alles open, gaat geen uitdaging uit de weg en heeft nog vele ambities. “Iets bijzonders maken wat omarmd wordt door de bewoners: misschien weer een tram in Haarlem? Ik heb hier nog een prachtig concept voor klaarliggen. De tram is in de jaren ’60 uit Haarlem verdwenen. Mijn concept van de Blauwe tram heeft een Haarlemse vormgeving en innovatieve technieken, dus geen bovenleidingen en kan rijden over de bestaande infrastructuur. Of een ander vervoersmiddel: kleine capsules (trampods) die mensen door de stad kunnen vervoeren. Passend in de nauwe straten van Haarlem. Inspelend op het toenemende toerisme.”